Web Stats

miercuri, 28 octombrie 2009

A Priori, A Posteriori


Dupa cum am promis, iata si explicatia adresei blogului. Termenii "A Priori" si "A Posteriori" sunt utilizati in filosofie (epistemologie) pentru a distinge doua tipuri de gandire, cunoastere, justificari sau argumente. Tipul de gandire "A Priori" este bazat pe cunoastere indiferent de experienta. Tipul de gandire "A Posteriori" este bazat pe cunoastere sub influenta experientei sau a unor dovezi empirice. Cu alte cuvinte, a gandi "A Priori" poate insemna a gandi "la rece", a gandi neinfluentat de alti factori, iar "A Posteriori" poate insemna a gandi prin prisma unor evenimente, experiente de viata, circumstante, etc. Dupa cum ati putut deduce, imi place sa gandesc lucrurile "la rece" sau in mod neutru fara influente exterioare. Desigur, ulterior trebuie gandite si "A Posteriori" dar dupa parerea mea, nu pot fi gandite in mod invers.

2 comentarii:

ivory spunea...

Iar dupa parerea mea, in fata unei noi experiente aplici tocmai ordinea inversa, aposteriori, adica urmand prejudecatile castigate in urma unor experiente mai mult sau mai putin asemanatoare incerci sa evaluezi mutarea cea mai buna in fata unei noi provocari. Apriori intra mai mult in domeniul teoremelor matematice, in vita de zi cu zi ne orientam folosind ceea ce stim deja.

Alex spunea...

Adevarat, dar in prima faza lucrurile trebuie gandite apriori pentru simplul fapt ca prejudecatile ar afecta/contamina gandirea initiala. Cum am spus, ulterior trebuie gandite si aposteriori, comparate si luata cea mai buna decizie. Daca gandim doar aposteriori fara a folosi propria gandire/ratiune cu care suntem inzestrati, sunt de parere ca nu am avea acelasi rezultat. Ordinea inversa nu prea vad cum ar putea functiona deoarece o data ce am gandit aposteriori, gandirea apriori va fi inevitabil influentata de factori externi astfel incit, va deveni inevitabil nula. Prin urmare, gandind aposteriori poate rezulta in stereotipism.

Trimiteți un comentariu